Slimmer samenwerken

We creëren logistieke servicepunten

Een aantal logistieke taken zoals reinigen van materieel, vullen van ademluchtflessen, bepaald onderhoud laten we gecentraliseerd gebeuren in functie van de aanwezige permanenties in de verschillende posten. Je materieel wordt opgehaald en vervangen door nieuw materieel: makkelijk en zo heeft iedere post altijd veilig en perfect onderhouden materieel.


Nieuwe OVD-regeling

Met een nieuwe OVD-regeling (in voege vanaf 1 maart 2021) willen met het officierenkader efficiëntiewinsten boeken in het aansturen van interventies door officieren. Deze regeling beantwoordt aan de volgende doelstellingen:

  • verzekering van aanwezigheid één officier binnen 18 minuten
  • max. 1 officier per interventie (mits uitzonderingen)
  • dag: maximaal verzekerd via beroepsofficieren
  • nacht: maximaal verzekerd via vrijwilliger officieren (uitzondering post Nekker)
  • elke operationele officier neemt deel aan de regeling
  • gelijkwaardige regeling wachtdiensten

Onze interne ondersteunende processen worden permanent verbeterd

We investeren extra in verbeteringen van de ondersteunende processen. Zoals onder andere:

  • Nieuwe alarmeringsterminal
  • Eén systeem voor tikklok en planning (nieuwe Ortec)
  • Verbeteren van het telefonisch onthaal met een nieuwe telefooncentrale met één zonaal telefoonnummer
  • Start gebouwbeheersysteem
  • Digitale loonbrief
  • Nieuwe rechtspositieregeling (RPR) voor administratief-technisch personeel
  • Nieuwe boekhoudingssoftware

We geven preventie, proactie en nazorg een duidelijke plaats in de veiligheidsketen

Preventie, proactie en nazorg komen eveneens in een ‘stroom’-versnelling. We maken digitale interventieplannen met inbreng van de posten en met centrale ondersteuning. Zo weten we onderweg naar een interventie al wat we kunnen verwachten ter plaatse. We zorgen ook voor juiste gegevens over de hydranten, we voeren nieuwe digitale sleutelkluizen in, we vereenvoudigen preventieverslagen en zorgen voor een evenredige verdeling van het werk.

Maar dat werk maken we ook makkelijker voor de preventionisten. Zij krijgen regelmatig opleiding op maat en we voorzien digitale middelen voor op het terrein.

Met nazorg verfijnen we de leerpunten uit onze werking en trekken we die door naar onze hele organisatie. Maar we beoordelen niet elkaar, wel onze werking, uiteraard.

Arrow

back to top