Een aantal logistieke taken zoals reinigen van materieel, vullen van ademluchtflessen, bepaald onderhoud laten we gecentraliseerd gebeuren in functie van de aanwezige permanenties in de verschillende posten. Je materieel wordt opgehaald en vervangen door nieuw materieel: makkelijk en zo heeft iedere post altijd veilig en perfect onderhouden materieel.
Met een nieuwe OVD-regeling (in voege vanaf 1 maart 2021) willen met het officierenkader efficiëntiewinsten boeken in het aansturen van interventies door officieren. Deze regeling beantwoordt aan de volgende doelstellingen:
We investeren extra in verbeteringen van de ondersteunende processen. Zoals onder andere:
Preventie, proactie en nazorg komen eveneens in een ‘stroom’-versnelling. We maken digitale interventieplannen met inbreng van de posten en met centrale ondersteuning. Zo weten we onderweg naar een interventie al wat we kunnen verwachten ter plaatse. We zorgen ook voor juiste gegevens over de hydranten, we voeren nieuwe digitale sleutelkluizen in, we vereenvoudigen preventieverslagen en zorgen voor een evenredige verdeling van het werk.
Maar dat werk maken we ook makkelijker voor de preventionisten. Zij krijgen regelmatig opleiding op maat en we voorzien digitale middelen voor op het terrein.
Met nazorg verfijnen we de leerpunten uit onze werking en trekken we die door naar onze hele organisatie. Maar we beoordelen niet elkaar, wel onze werking, uiteraard.