Terug naar Slimmer samenwerken

Slimmer samenwerken

We creëren logistieke servicepunten

Een aantal logistieke taken zoals reinigen van materieel, vullen van ademluchtflessen, bepaald onderhoud laten we gecentraliseerd gebeuren in functie van de aanwezige permanenties in de verschillende posten. Je materieel wordt opgehaald en vervangen door nieuw materieel: makkelijk en zo heeft iedere post altijd veilig en perfect onderhouden materieel.

Waarom centraliseren we een aantal logistieke taken?

Door een (gedeeltelijke) centralisatie van een aantal taken, kunnen we een meer economisch verantwoorde organisatie opzetten. Het aanwezig personeel in de posten kan deze taken opnemen in zijn beschikbare niet-operationele uren zodat we hiervoor geen extra administratief-technisch personeel moeten aanwerven. 

Het centraliseren van een aantal taken zorgt ook meteen voor een verdere optimalisatie en uniformisatie van nazicht en herstelling van materieel in de posten. Daardoor zorgen we voor een maximaal gewaarborgde inzet van deze middelen en mogelijk een langere levensduur.

Met deze efficiëntiebeweging verliezen we natuurlijk niet het belang van betrokkenheid en motivatie van onze vrijwilligers uit het oog! Een aantal taken blijven toevertrouwd aan de posten zelf. Anderzijds kunnen vrijwillige medewerkers zich binnen het logistieke netwerk blijven engageren om in sector- of zonale werkplaatsen hun kennis en ervaring te blijven benutten en delen. 

Omdat onze operationele organisatie zo uitgestrekt is, hebben we nood aan een logistieke ondersteuning die perfect aansluit op de (operationele) behoeften van onze 15 brandweerposten en ondersteunende diensten.

We delen, binnen de gekende structuren, het werkgebied op in 3 logistieke regio’s: Oost, West en Centrum met als motor het aanwezige personeel (beroepspersoneel + permanenties van vrijwilligers).

Daarnaast vormen we twee ‘logistiek hubs’ (Rupel en Heist-op-den-Berg) die de logistieke bewegingen in de cluster(s)/zone coördineren. Hiervoor rekenen we onder andere op de actieve inzet van onze vrijwilligers uit de verschillende posten van de cluster. Ook collega’s die om één of andere reden tijdelijk niet of minder operationeel inzetbaar zijn, kunnen op deze manier hun betrokkenheid behouden.

Beide hubs zijn identiek georganiseerd en uitgerust zodat ze zowel als back-up als complementair kunnen worden ingezet.

Voor welke taken creëren we logistieke servicepunten en waarom?

Ademlucht

Van de 15 brandweerposten waren er slechts een drietal uitgerust met moderne testapparatuur.  Daarnaast werden absoluut niet alle noodzakelijke testen binnen de juiste periodiciteit uitgevoerd en bleek de kwaliteit van de uitvoering niet altijd gewaarborgd.  

De uitbreiding van de noodzakelijke testprocedures tot het wettelijke niveau vergt een zeer ruim (en in de praktijk onhaalbaar) tijdsengagement van onze brandweervrijwilligers. De update van de noodzakelijke testapparatuur zou een zeer grote investering met zich meebrengen (+/- 500.000 euro).

Door het centraliseren van de verschillende magazijnen met onderdelen realiseren we een brede kostenefficiëntie.

Wasplaats kledij

Het reinigen van interventiekledij is een zeer belangrijk topic geworden in de laatste jaren in het kader van kankerpreventie bij de brandweer. In het verleden werd de interventiekledij absoluut onvoldoende en niet volgens de noodzakelijke procedures gewassen en onderhouden. Opvolging van dit gegeven was bijna onbestaand.

Tijdens de voorbije beleidsperiode werden de drie regio’s (Oost, West en Centrum) reeds uitgerust met de noodzakelijke was- en droogapparatuur om alle kledij op een uniforme en conforme wijze te wassen, te desinfecteren en de nodige waterdichting te geven. Hierrond werd een logistieke organisatie opgebouwd die we met de nodige feedback en ervaring verder optimaliseren. Het uitvoeren van de noodzakelijke kledijwissels op het terrein laten we uitvoeren door de specifieke logistieke hub van de desbetreffende cluster om onnodig lange rij- en /of wachttijden te voorkomen.

We willen de nodige flexibiliteit behouden en onnodige logistieke bewegingen vermijden. Daarom blijft elke post uitgerust met een beperkte voorraad wisselkledij voor gebruik bij beperkte contaminaties.

Hydraulische gereedschappen

Periodiek nazicht van de hydraulische gereedschappen is noodzakelijk om een optimale inzetbaarheid op het terrein te kunnen waarborgen. In het verleden gebeurde dit ofwel niet, ofwel niet periodiek, ofwel enkel bij herstelling bij de leverancier. Vorige beleidsperiode werd overgestapt naar een jaarlijks nazicht door de leverancier wat echter een hoge kost met zich meebrengt.

Een aantal personeelsleden kreeg een opleiding bij de leverancier van deze gereedschappen waardoor we nazicht en herstelling grotendeels in eigen beheer kunnen uitvoeren.  Hierdoor kunnen we het gespecialiseerde nazicht (waarvoor we niet gecertificeerd zijn) terugbrengen naar een periodiciteit van twee jaar.

Omwille van logistiek redenen is het aangewezen om de periodieke nazichten op drie locaties in de zone te kunnen uitvoeren.

Onderhoud en herstellen brandweerslangen

Het onderhouden en herstellen van brandweerslangen vraagt speciale apparatuur en kennis. Dit is op twee locaties van onze zone aanwezig en dit willen we dan ook (deels om logistiek redenen) zo behouden.

Herstelwerkplaatsen voertuigen

Brandweervoertuigen vormen uiteraard de kern van onze interventies. Dit maakt dat een goed evenwicht moet worden gezocht naar het intern of extern omgaan met herstellingen of onderhoud.

Voor de kleine (transport)voertuigen wordt stelselmatig bij aankoop een onderhoudscontract afgesloten bij de dealer omdat hierbij een eventuele wachttijd onze operationaliteit niet direct in het gedrang brengt.

Voor de grote (gespecialiseerde) voertuigen is het echter niet mogelijk om absolute voorrang af te dwingen bij externe leveranciers voor onderhoud of nazicht. Daartegenover staat dat leveranciers meer en meer gebruik maken van technologie waarvoor onze werkplaatsen niet zijn uitgerust of opgeleid.

We moeten dus een duidelijke afweging maken tussen welke werkzaamheden we intern uitvoeren (met het aanwezige personeel en de aanwezige kennis/ervaring) en de noodzaak tot externe herstelling. Om deze reden werden twee verantwoordelijken aangeduid die de taak op zich nemen hierin telkens tot de juiste besluitvorming te komen.

Om operationele en logistieke redenen is het noodzakelijk om de herstelwerkplaatsen geografisch te spreiden over de zone op drie locaties. Omwille van uitrusting en aanwezige kennis en ervaring worden twee werkplaatsen uitgerust voor onderhoud en herstelling van alle soorten voertuigen en een derde specifiek gericht naar het segment personenwagens en camionettes. Voor de werkplaatsen is – om de nodige continuïteit van herstellingen te waarborgen – noodzaak aan bijkomend ATP-personeel met specifieke opleiding (voorzien in personeelsplan).

Nazicht EHBO-koffers

De zone beschikt over een ruim contingent aan uniform uitgeruste EHBO-koffers.  Ze bevatten materieel dat beschikt over een vervaldatum en dus op regelmatige basis moet worden vervangen. Gebruikte materialen moeten worden aangevuld.

De praktijk (en jaarlijkse rondgangen door de arbeidsgeneesheer) leerde ons dat beide zaken absoluut niet op een adequate wijze werden uitgevoerd in het verleden. We centraliseren dit in drie posten waar we ook een degelijke opvolging uitrollen.

Schrijnwerkerij en garnierderij

De kennis, ervaring en nodige uitrusting hiervoor was voorhanden in de post Nekker en dit wensen we te behouden.  Gelet op de lage noodzaak van beide werkplaatsen volstaat dit op zonaal niveau op één locatie.

Zandzakkenbeheer

Op diverse locaties in de zone staat een grijpvoorraad zandzakken inzetklaar voor interventie. In het verleden werd een zandzakvulmachine aangekocht om het arbeidsintensieve werk te kunnen reduceren tot een uiterste minimum.

De gebruikte voorraden worden tijdens of na interventie dadelijk aangevuld om de operationaliteit te waarborgen.

Deze functionaliteit werd opgenomen door de post Niel voor de ganse zone.

Zonale uitleendienst

Een ruim scala aan (oefen-)toestellen is gespreid aanwezig in de verschillende posten van de zone. Er is geen duidelijk overzicht over wat exact waar beschikbaar is. De dienst VTO werkt aan gestructureerde opleidingsmomenten waar regelmatig oefenmaterieel noodzakelijk is.

Voor de dienst gebouwbeheer zijn een aantal materialen beschikbaar die zonebreed kunnen worden ingezet zodat ze niet in alle posten moeten worden aangekocht (bv. stelling, bosmaaier, grasmaaier, poetsmachines,….).

Om al deze materialen efficiënt te kunnen beheren en onderhouden vormen we één zonale uitleendienst die instaat voor het inventariseren, uitlenen en beschikbaar stellen van deze goederen over de ganse zone. Ook organiseren zij de nodige logistieke bewegingen via de coördinator logistiek. 

Herstelling radiocommunicatieapparatuur

De herstellingen die we zelf kunnen/mogen uitvoeren aan deze apparatuur zijn dermate beperkt en vragen een specifieke opleiding. We organiseren dit in één locatie in de zone. 

Overzicht servicepunten

Bij de keuze van de locaties houden we rekening met de uitgestrektheid van onze operationele organisatie. De logistieke ondersteuning moet perfect aansluiten op de (operationele) behoeften van onze 15 brandweerposten en ondersteunende diensten en moet een verantwoord gebruik van mensen en middelen beogen. 

We maken een opdeling van het werkgebied in 3 logistieke regio’s: Oost, West en Centrum, met als motor het aanwezige beroepspersoneel. 

Daarnaast vormen we twee ‘logistieke hubs’ (Rupel en Heist-op-den-Berg) van waaruit de logistieke bewegingen in de cluster(s)/zone worden gecoördineerd.  Hiervoor rekenen we onder andere op de actieve inzet van onze vrijwilligers uit de verschillende posten van de cluster (ook zij die om één of andere reden tijdelijk niet of minder operationeel inzetbaar zijn om op deze wijze hun betrokkenheid te kunnen behouden).

Beide hubs zijn identiek georganiseerd en uitgerust zodat ze als back-up en als complementair kunnen worden ingezet.

Post Nekker 

  • Adembescherming 
  • Wasplaats (Centrum) 
  • Garagewerkplaats (Centrum) 
  • Schrijnwerkerij (beperkt) (Oost + Nekker) 
  • Wassen/herstellen slangen 
  • Garnierderij 
  • Hydraulische gereedschappen

Oost 1 – Lier 

  • Adembescherming (cluster Oost) 
  • Adembescherming  back-up Centrum indien nodig 

Oost 2 – Heist-op-den-Berg 

  • Wasplaats IV kledij cluster Oost, ondersteuning Centrum indien nodig 
  • Logistiek kledij cluster Oost 
  • Werkplaats Holmatro Oost 
  • Werkplaats kleine voertuigen 
  • Werkplaats pompen, aggregaten en kettingzagen Oost 
  • Logistieke ondersteuning algemeen Oost en Centrum 

West 1 – Puurs 

  • Adembescherming cluster West, ondersteuning Centrum indien nodig
  • Wasplaats slangen cluster West 
  • Herstelwerkplaats slangen cluster West 
  • Verantwoordelijke poetsploeg zone (admin/log) 

West 2 – Rupel 

  • Wasplaats IV kledij cluster West, ondersteuning Centrum indien nodig 
  • Logistiek kledij cluster West 
  • Werkplaats voertuigen algemeen 
  • Centraal magazijn 
  • Logistieke ondersteuning algemeen West en Centrum 

Willebroek 

  • Werkplaats Holmatro West 
  • Werkplaats kettingzagen en stroomaggregaten West 
  • Projectmatige ondersteuning directie logistiek 

Bornem 

  • Facturatie ziekenwagen
  • Beheer zonale uitleendienst 

Niel

  • Zandzakkenbeheer

Welke taken blijven in de post?

Een aantal basistaken van onderhoud blijven/worden toevertrouwd aan de posten zelf.  Ze kunnen binnen hun eigen structuur de medewerkers motiveren om hieraan deel te nemen mits het volgen van zonaal vastgelegde procedures en met een vooraf bepaalde periodiciteit. 

De lokale werkplaatsen zullen worden uitgerust met de noodzakelijke uitrusting om het takenpakket optimaal te kunnen uitvoeren.

Een aantal voorbeelden van lokaal onderhoud:

  • Nazicht en onderhoud van kettingzagen, motorpompen en aggregaten
  • Basisnazicht voertuigen volgens opgemaakte checklist
  • Basisnazicht na gebruik hydraulische gereedschappen
  • Kleine herstellingen aan materieel
  • Kleine herstellingen aan het gebouw (na goedkeuring dienst facility)
Arrow

back to top